Informacje

REGULAMIN

 

Celem zapewnienia należytej czci zmarłym oraz dla zapewnienia porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego na terenie cmentarza, powierza się ten obiekt wraz z jego urządzeniami, szczególnej pieczy osób wykonujących na jego terenie prace i odwiedzających groby swoich bliskich oraz zobowiązuje się i uprasza wszystkich o zastosowanie się do niżej podanych postanowień:

 

Postanowienia ogólne

§1

 

  1. Właścicielem Cmentarza Komunalnego w Sędziszowie Małopolskim przy ul. Cichej jest Gmina Sędziszów Małopolski.
  2. Administratorem cmentarza jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej sp. z 0.0. w Sędziszowie Małopolskim, adres: 39-120 Sędziszów Małopolski ul. 3-go Maja 11.
  3. Formalności związane z wyznaniowym obrządkiem pogrzebowym należy załatwiać z odpowiednimi władzami kościelnymi (np. w przypadku pochówku w obrządku rzymsko - katolickim z Proboszczem właściwej Parafii).
  4. Usługi związane z transportem zwłok, asystę przy uroczystościach pogrzebowych oraz pomoc przy opuszczaniu trumny do grobu należy uzgodnić z wybranym przez zlecającego usługę zakładem pogrzebowym. Administrator cmentarza nie świadczy tego typu usług.

 

§2

 

  1. Cmentarz komunalny w Sędziszowie Małopolskim otwarty jest dla odwiedzających groby, w godzi-nach od 7.00 do zapadnięcia zmroku, z wyjątkiem Dnia Wszystkich Świętych (1 listopada) oraz Dnia Zadusznego (2 listopada), w których to dniach otwarty jest całą dobę.
  2. Przebywanie na cmentarzu po zapadnięciu zmroku jest zabronione.
  3. W przypadku wystąpienia warunków mogących stwarzać zagrożenie dla osób przebywających na terenie cmentarza administrator cmentarza upoważniony jest do jego zamknięcia.
  4. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym.
  5. Porządkowanie i pielęgnacja grobów oraz ich bezpośredniego otoczenia należy do obowiązków opiekunów grobów.
  6. W rejonie cmentarza, gdzie ustawione są oznaczone pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów, śmieci powstałe na skutek porządkowania i pielęgnacji grobów powinny być segregowane oraz umieszczane w pojemnikach przeznaczonych dla danego typu odpadu.
  7. Na terenie cmentarza komunalnego obowiązuje zakaz :
  1. przebywania osobom w stanie nietrzeźwym,
  2. wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych,
  3. przebywania dzieciom do lat 10 bez opieki,

 

 

 

  1. wprowadzania zwierząt,
  2. niszczenia grobów i pomników,
  3. samodzielnego wysadzania i usuwania drzew oraz krzewów, niszczenia rabat, zrywania kwiatów, umieszczania ławeczek i innych urządzeń.
  4. rzucania śmieci i ich składowania poza miejscami wyznaczonymi,
  5. prowadzenia działalności handlowej.
  6. uprawiania wszelkich sportów.
  7. W przypadku zamiaru ustawienia ławki przy grobie lub zagospodarowania otoczenia grobu, dysponent grobu zobowiązany jest do wcześniejszego uzyskania zgody na piśmie administratora cmentarza.
  8. Za stan techniczny elementów zagospodarowania grobów i ich otoczenia odpowiadają dysponenci grobów.
  9. W przypadku stwierdzenia ustawienia ławki lub wykonania zagospodarowania otoczenia grobu bez uzgodnienia z administratorem cmentarza dysponenci grobów są zobowiązani do usunięcia ww. elementów w terminie 7 dni od dnia wezwania dysponenta grobu do ich usunięcia.
  10. W razie nie usunięcia przez dysponentów grobów ławek oraz elementów zagospodarowania otoczenia grobów w terminie wskazanym przez administratora cmentarza, elementy te zostaną usunięte przez administratora cmentarza na koszt dysponenta grobu.

 

Gospodarka miejscami grzebalnymi

§3

 

  1. Pochówki na starej części cmentarza odbywają się w kwaterach przeznaczonych do bieżącego chowania według wskazań administratora.
  2. Pochówki na nowej części cmentarza odbywają się w kwaterach przeznaczonych do bieżącego chowania, według wskazań administratora zgodnie z projektem zagospodarowania stanowiącym integralną część projektu budowlanego zatwierdzonego pozwoleniem na budowę przez Starostę Ropczycko - Sędziszowskiego decyzją Nr 11/2016 z dnia 15.01.2016 r. i zmienionym decyzją Starosty Ropczycko - Sędziszowskiego Nr 577/2016 z dnia 15.11.2016 r.
  3. Cennik za pochówki i za miejsca grzebalne dostępny jest u administratora cmentarza. Po wykupieniu miejsca pod dany grób obowiązek wykonania nagrobku lub grobowca powinien nastąpić do końca następnego roku kalendarzowego. W innym przypadku administrator cmentarza może w/w miejsce sprzedać powtórnie
  4. Miejscem grzebalnym na cmentarzu jest miejsce pod grób ziemny, murowany, urnowy.
  5. Nie dopuszcza się możliwości „rezerwacji miejsca" na cmentarzu z przeznaczeniem pod pochówek bez wcześniejszego wniesienia opłaty. Wykup miejsc przeznaczonych pod pochówek realizowany jest ściśle wg. kolejności wskazanej przez administratora cmentarza.
  6. Grobowce mogą być budowane w kwaterach grobowców, w miejscu uzgodnionym z admini-stratorem cmentarza, po uprzednim złożeniu przez wykonawcę robót budowlanych/osobę zainteresowaną, projektu grobowca z określeniem parametrów i formy architektonicznej grobowca
    i wniesieniu opłaty za „piwniczkę” lub miejsce pod „piwniczkę”. Wykonawca podczas prac budowlanych związanych z budową tzw. „piwniczki" jest zobowiązany zapewnić obsługę geodezyjną obejmującą jej wytyczenie i po wykonaniu jej zinwentaryzowanie, wywiezienie ziemi poza teren cmentarza, wykonanie płytki odbojowej o szerokości 50 cm, a następnie przekazanie inwentaryzacji administratorowi cmentarza.
  7. Administratorowi cmentarza przysługuje prawo ponownego wykorzystania grobu, za który nie zostały wniesione opłaty przedłużające jego ważność, po wcześniejszym wezwaniu dysponenta grobu do wpłacenia zaległej opłaty i upływie terminu wyznaczonego na uregulowanie zaległej opłaty.
  8. Do administratora cmentarza nie należy rozstrzyganie sporu, kto powinien być pochowany w danym grobie.

 

Wjazd i poruszanie się pojazdów mechanicznych na terenie cmentarza

§4

 

  1. Na cmentarzu komunalnym dopuszcza się wjazd pojazdów mechanicznych wyłącznie na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.
  2. Do stałego wjazdu na teren cmentarza upoważnione są pojazdy: służb komunalnych związane
    z administracją i nadzorem cmentarzy, Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
  3. Dopuszcza się możliwość zamknięcia cmentarza komunalnego dla ruchu wszelkich pojazdów
    w okresach nasilonego ruchu pieszych, np. w okresie Wszystkich Świętych oraz w sytuacjach zagrożeń wynikających z warunków pogodowych.
  4. Przedsiębiorcom, w celu wykonania usług cmentarno-pogrzebowych umożliwia się wjazd na teren cmentarza samochodami o ciężarze całkowitym do 3,5 t., w dni robocze, w godzinach pracy administracji cmentarzy, po uprzednim zgłoszeniu wjazdu na cmentarz u administratora cmentarza. Kierujący pojazdami mogą poruszać się w/w pojazdami z prędkością do 5 km/h. Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są zachować szczególną ostrożność, nie zakłócać ceremonii pogrzebowych oraz nie tarasować dróg cmentarnych i ścieżek.

 

Świadczenie usług i pogrzebowych i cmentarnych

§5

 

  1. Do prowadzenia na terenie cmentarza działalności gospodarczej związanej z usługami pogrzebowymi, upoważnieni są wyłącznie przedsiębiorcy uprawnieni do prowadzenia tego typu działalności.
  2. Pogrzeby na cmentarzu mogą być wykonywane w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 16.00 oraz w soboty w godzinach od 9.00 do 14.00, za wyjątkiem dni świątecznych.
    W uzasadnionych przypadkach godziny te mogą ulec zmianie po uprzednim uzgodnieniu z administra-torem cmentarza.
  3. Ekshumacje na cmentarzu mogą być wykonywane w okresie przewidzianym odrębnymi przepisami, w dniach od poniedziałku do soboty, za wyjątkiem dni świątecznych, we wczesnych godzinach rannych (nie później niż do godziny 9.00), po uprzednim uzgodnieniu terminu z administratorem cmentarza.
  4. Usługi cmentarne i kamieniarskie mogą być wykonywane na cmentarzu w dniach od poniedziałku do piątku, za wyjątkiem dni świątecznych, w godzinach od 7.00 do 16.00 w porze zimowej i 7.00 do 19.00 w okresie letnim w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się inny termin, po uzgodnieniu z admini-stratorem.

 

 

 

  1. Usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub ekshumacji można prowadzić po ich uprzednim zgłoszeniu w biurze administratora cmentarza do godz. 15.00
  2. Wykonawca usług pogrzebowych zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania terminu pogrzebu
    i zapewnienia godnej ceremonii pogrzebowej.
  3. Na terenie Cmentarza Komunalnego możliwe jest budowanie tylko nagrobków spełniających parametry zgodne ze standardem wymiarów grobów stanowiącym integralną część projektu budowlanego zatwierdzonego pozwoleniem na budowę przez Starostę Ropczycko - Sędziszowskiego decyzją Nr 11/2016 z dnia 15.01.2016 r. i zmienionym decyzją Starosty Ropczycko - Sędziszowskiego Nr 577/2016 z dnia 15.11.2016 r., przy czym wysokość nagrobka łącznie z tablicą, liczona od powierzchni terenu, nie może przekroczyć 150 cm.
  4. Usługi związane z robotami kamieniarskimi oraz wszelkimi robotami budowlanymi wykonywanymi przy grobach, można prowadzić po ich zgłoszeniu z co najmniej 1- dniowym wyprzedzeniem w biurze administratora cmentarza.
  5. Wykonawca robót kamieniarskich zobowiązany jest do montażu nagrobka o wymiarach nieprzekraczających wymiarów, o których mowa w § 5 ust. 7.
  6. Wykonawcy robót kamieniarskich i budowlanych, wykonywanych przy grobach, zobowiązani są do uporządkowania terenu, wywozu z miejsca wykonywania usługi gruzu i resztek poprzedniego wystroju grobu, jak również nadmiaru ziemi. Nie dopuszcza się składowania ziemi z wykopu na terenie jak i w pobliżu cmentarza, a w szczególności na działkach będących własnością Gminy Sędziszów Małopolski. Zabrania się czyszczenia i mycia narzędzi oraz sprzętu do prac kamieniarskich i budowlanych na terenie cmentarza oraz na terenie przyległym do cmentarza. W wypadku nie uporządkowania terenu po zakończeniu prac w terminie 3 dni, teren uporządkuje administrator cmentarza na koszt wykonawcy robót.
  7. W przypadku naruszenia postanowień niniejszego regulaminu administrator ma prawo do wstrzymania prowadzonych robót kamieniarskich i brukarskich. W przypadku stwierdzenia niezgodności wykonywanych nagrobków lub piwniczek niezgodnie z ustaleniami Administrator ma prawo wezwać dysponenta grobu do usunięcia niezgodności i ustalić termin na wykonie poprawek. Po bezskutecznym upływnie terminu administrator ma prawo usunąć niezgodności na kosz dysponenta.
  8. Wykonawca robót kamieniarskich lub innych usług cmentarnych, zobowiązany jest do przerwania prac w przypadku, gdy w sąsiedztwie odbywa się pogrzeb.