REGULAMIN CMENTARZA KOMUNALNEGO
UCHWAŁA NR XXXV/219/2008
RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SARZYNIE
z dnia 27 października 2008 r.
w sprawie Regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych w Rudzie Łańcuckiej i Sarzynie
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13, art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218) oraz art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 i Nr 120, poz. 1268, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600) Rada Miejska
uchwala co następuje:
§ 1
- Na cmentarzach komunalnych w Rudzie Łańcuckiej i Sarzynie funkcję Administratora cmentarza sprawuje Zakład Gospodarki Komunalnej Nowa Sarzyna Sp. z o.o. z siedziba w Nowej Sarzynie przy ulicy 1 Maja 4.
- Sprawy organizacyjne związane z działalnością cmentarzy i sprawy formalne związane z pogrzebami, załatwiane są w biurze Kierownika Wydziału Obsługi Technicznej mieszczącego się przy ul. Matejki, w dni robocze, w godzinach od 700 do 1500.
- W sprawach pilnych jak np. przyjęcie zwłok do chłodni, wyznaczony jest przez Administratora cmentarza właściwy pracownik, będący pod całodobowym dyżurem telefonicznym.
§ 2
- Pochowania zwłok i szczątków na cmentarzu mogą odbywać się wyłącznie w miejscach wyznaczonych przez Administratora cmentarza, według planu zagospodarowania cmentarza.
- Miejsce pochówku wyznaczone przez Administratora cmentarza, nie mogą być przedmiotem dalszego obrotu lub innego ich wykorzystania, niż cele grzebalne.
§ 3
Na cmentarzach komunalnych przewidziana jest lokalizacja następujących rodzajów grobów: ziemne zwykłe, ziemne pogłębione oraz grobowce betonowe jedno i wielokomorowe.
§ 4
- Miejsca grzebalne na cmentarzu, czynności i usługi wykonywane przez pracowników Administratora cmentarza, podlegają opłatom.
- Opłatom podlegają także czynności osób lub firm obcych, wykonujących na terenie cmentarza usługi pogrzebowe lub budowlane, remontowe i kamieniarskie.
- Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2 ustala w drodze zarządzenia Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Sarzyna.
- Cennik opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego wywiesza się na tablicy ogłoszeń oraz w holu siedziby Administratora cmentarza.
§ 5
- Opłaty za miejsca grzebalne wnosi się na okres 20 lat. Opłaty te nie podlegają zwrotowi.
- W przypadku pochowania kolejnych zwłok do istniejącego grobu lub miejsca rezerwowanego pobiera się opłatę uzupełniającą do pełnych 20 lat.
- Po upływie 20 lat, osoby opiekujące się grobem zobowiązane są wnieść opłatę za miejsce grzebalne na okres następnych 20-stu lat, według obowiązującego cennika, o którym mowa w § 4 ust. 3.
- W przypadku nie uiszczenia opłaty 20-letniej w terminie, Administrator cmentarza ma prawo do wszczęcia procedury likwidacji grobu.
- Procedura likwidacji grobu musi być poprzedzona stosowną informacją, umieszczoną na grobie z co najmniej 6-cio miesięcznym terminem wyprzedzającym likwidację.
- Z czynności związanych z likwidacją grobu, Administrator cmentarza sporządza protokół.
§ 6
- Grób ziemny zwykły nie może być użyty do ponownego pochowania w nim zwłok, przed upływem okresu 20 (dwudziestu) lat.
- Do dysponowania wolnym miejscem w grobie ziemnym przeznaczonym do pochowania więcej niż jednej osoby uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie.
- Dysponentem nowo wybudowanego grobu murowanego lub grobowca, przeznaczonego do pochowania więcej niż jednej osoby, jest osoba, która poniosła nakłady na jego wybudowanie i uiściła należną opłatę cmentarną.
- W przypadku śmierci osoby dysponenta bez pozostawienia pisemnej dyspozycji u Administratora cmentarza, osobami dysponującymi są członkowie rodziny lub osoby sprawujące opiekę nad grobem lub grobowcem.
§ 7
- Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana w następujących przypadkach:
1) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok – za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,
2) na zarządzenie prokuratury lub sądu,
3) na podstawie decyzji właściwego inspektora sanitarnego, w razie zajęcia terenu cmentarza na inny cel.
- Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne, których wykaz ustala minister właściwy do spraw zdrowia, nie mogą być ekshumowane przed upływem 2 lat od dnia zgonu, za wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 1 pkt 2.
- Miejsce po całkowitej ekshumacji pozostaje do dyspozycji Administratora cmentarza bez zwrotu opłaty 20-letniej.
§ 8
- Wykupione u Administratora cmentarza miejsca grzebalne, groby murowane i grobowce nie mogą być przedmiotem prywatnego obrotu wtórnego.
- W przypadku zrzeczenia się praw do grobu murowanego, grobowce Administrator cmentarza może wypłacić odszkodowanie jego dysponentowi, którego wysokość zostanie ustalona przez rzeczoznawcę powołanego przez Administratora cmentarza, na koszt dysponenta.
§ 9
- Grobowce betonowe jedno i dwukomorowe budowane są przez Administratora cmentarza i odsprzedawane wraz z opłatą za miejsce grzebalne zainteresowanym osobom.
- Dopuszcza się możliwość wybudowania grobu murowanego lub grobowca przez osoby indywidualne, po uzgodnieniu i wskazaniu miejsca przez Administratora cmentarza, wykupieniu miejsca grzebalnego i wniesieniu innych opłat według cennika, o którym mowa w § 4 ust. 3.
- Groby i grobowce realizowane sposobem określonym w ustępie 2, winny być wybudowane w stanie surowym, w ciągu dwóch miesięcy od daty przydzielenia miejsca i wniesieniu stosownych opłat. W przypadku przekroczenia tego terminu miejsce przechodzi do ponownej dyspozycji Administratora cmentarza bez zwrotu wymienionych opłat.
- Przed rozpoczęciem budowy grobowca, oprócz wniesienia opłat cennikowych, należy uzyskać aprobatę Administratora cmentarza, w zakresie projektu wykonywanego grobu lub grobowca.
§ 10
-
Miejsce zarezerwowane na pochowanie zwłok określonej osoby w grobie ziemnym, w przypadku pochowania tej osoby w innym grobie, przechodzi do dyspozycji Administratora cmentarza, bez względu na uiszczoną opłatę oraz bez prawa do zwrotu tej opłaty.
W/w przepis, nie dotyczy pochowania zwłok osoby, która zmarła przed uchwaleniem niniejszego regulaminu i została pochowana w innym miejscu. W takim przypadku osoby uprawnione zachowują uprawnienia do dysponowania miejscem zarezerwowanym.
- W przypadku, gdy rodzina zmarłego dysponuje miejscem do jego pochowania w grobach rodzinnych, Administrator cmentarza zastrzega sobie możliwość odmowy przydzielenia odrębnego miejsca.
- Miejsca grzebalne do celów pogrzebu urnowego wyznacza Administrator cmentarza, za wyjątkiem sytuacji, w której urna z prochami osoby zmarłej, zostanie złożona w komorze grobowca.
§ 11
- Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu przez osobę zainteresowaną wymaganych dokumentów, w tym przede wszystkim karty zgonu zawierającej adnotacje Urzędu Stanu Cywilnego o zarejestrowaniu zgonu.
- W przypadkach, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo, na pochowanie zwłok wymagane jest ponadto zezwolenie prokuratora.
- W wypadku przyjęcia zwłok, osoby zmarłej poza granicami kraju, wszelkie dokumenty niezbędne do pochowania, a wystawione w języku innego państwa, winny być przedłożone w wierzytelnym tłumaczeniem na język polski.
§ 12
- Uporządkowanie grobów należy wyłącznie do osób opiekujących się grobem.
- Elementy i symbole wyznaniowe mogą być umieszczone wyłącznie w obrębie grobu lub na nagrobkach (pomnikach, tablicach i płytach nagrobkowych).
- Wykonanie czynności pogrzebowych na terenie cmentarza przez firmy świadczące usługi pogrzebowe wymaga wcześniejszego powiadomienia Administratora cmentarza, minimum 24 godziny przed planowanym pochówkiem, w celu dokonania niezbędnych uzgodnień i załatwienia formalności.
- Przedsiębiorca wykonujący usługę pogrzebową jest zobowiązany do doprowadzenia otoczenia miejsca pochówku do stanu poprzedniego.
§ 13
Pracownik Administratora cmentarza jest upoważniony do żądania od osoby zainteresowanej organizacją pogrzebu, dowodu osobistego lub innego wiarygodnego dokumentu stwierdzającego pokrewieństwo lub powinowactwo, w zakresie niezbędnym do ustalenia uprawnień osoby do pochowania zwłok.
§ 14
- Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
1) zakłócania ciszy i porządku,
2) ustawiania ławek, ogrodzeń i innych urządzeń poza wyznaczonymi miejscami i bez stosownego, wcześniejszego uzgodnienia z Administratorem,
3) przebywania dzieci do lat 12-stu bez opieki dorosłych,
4) wysypywania odpadów poza miejscami wyznaczonymi i poza pojemnikami przeznaczonymi do tych celów,
5) prowadzenia żebractwa,
6) samodzielnego sadzenia przy grobach drzew i krzewów,
7) wprowadzania zwierząt,
8) spożywania na terenie cmentarza alkoholu lub przebywania w stanie nietrzeźwym,
9) przenoszenia, zmieniania lub zabierania z cmentarza wszelkich elementów jego wystroju.
- Zgody Administratora cmentarza i uiszczenia stosownych opłat, wymaga wykonanie następujących czynności na terenie cmentarza:
1) wykonywanie prac kamieniarskich, budowlanych i prowadzenie działalności handlowej,
2) ustawianie, przestawianie i wynoszenie z cmentarza jakichkolwiek jego urządzeń,
3) wjazd pojazdami mechanicznymi,
4) sadzenie oraz usuwanie drzew i krzewów,
5) umieszczania jakichkolwiek reklam.
§ 15
- Wykonywanie usług pogrzebowych przez podmiot inny niż Administrator, wymaga uzgodnienia z Administratorem ilości i jakości wykonywanych czynności.
- Firma lub osoba wykonująca usługi lub prace na terenie cmentarza, zobowiązana jest do wniesienia stosownych opłat przewidzianych w cenniku, o którym mowa w § 4 ust. 3 oraz bezwzględnego przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu.
- Firmy lub osoby prowadzące na terenie cmentarza działalność usługową lub budowlaną, ponoszą pełna odpowiedzialność za wykonywane czynności, a także za ewentualne szkody powstałe w wyniku ich działalności.
§ 16
Administrator nie ponosi odpowiedzialności za szkody na grobach, powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży, aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione na cmentarzu.
§ 17
Naruszenie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz naruszenie porządku i spokoju publicznego na terenie cmentarza, zaśmiecanie, niszczenie i uszkadzanie urządzeń i roślinności cmentarnej, jest zagrożone odpowiedzialnością karną przewidzianą ustawą oraz Kodeksem Wykroczeń
§ 18
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 19
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.