Informacje


DRUK DO POBRANIA

 

WNIOSEK O ZGODĘ NA USTAWIENIE NAGROBKA W PDF

 

 


 

Celem umożliwienia oddawania należytej czci zmarłym oraz zapewnienia porządku
i utrzymania właściwego stanu estetycznego cmentarza wraz z jego urządzeniami, wprowadza się poniższy regulamin.

 


 

Regulamin Cmentarza Parafialnego w Suścu

 

 

 

Rozdział 1.

 

Postanowienia ogólne

 

§1.

 

 

1. Cmentarz stanowi własność Parafii Rzymsko-Katolickiej Św. Jana Nepomucena w Suścu, którego Administratorem jest Proboszcz Parafii.

 

2. Cmentarz służy do grzebania wszystkich zmarłych wyznania rzymskokatolickiego niezależnie od miejsca ich śmierci i ostatniego miejsca zamieszkania.

 

3. Cmentarz otwarty jest przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia.

 

 

§2.

 

 

1. Opiekę nad cmentarzem, prawami do grobu, zagospodarowaniem i utrzymaniem cmentarza zajmuje się wykonawca, zwany dalej „Zarządcą”.

 

2. Dane Zarządcy (nazwa, adres, numer telefonu) są umieszczone na tablicy ogłoszeń na terenie cmentarza.

 

 

Rozdział 2.

 

Przepisy porządkowe, pochówki i gospodarka miejscami grzebalnymi

 

§3.

 

 

1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania spokoju i powagi oraz szacunku należnego zmarłym.

 

2. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:

 

1. zakłócania ciszy i porządku,

2. spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających,

3. palenia wyrobów tytoniowych,

4. żebractwa,

5. przebywania dzieci do lat 12 bez opieki dorosłych,

6. dewastowania pomników i grobów oraz niszczenia innych urządzeń infrastruktury cmentarza,

7. niszczenia i usuwania zielni,

8. wprowadzania zwierząt, z wyjątkiem psa przewodnika,

9. zanieczyszczania terenu oraz składowania odpadów poza miejscami do tego wyznaczonymi,

10. jazdy pojazdami jednośladowymi i innym sprzętem sportowo-rekreacyjnym,

11. samowolnego zagospodarowywania wolnych miejsc oraz przejść pomiędzy grobami,

12. umieszczania elementów i symboli wyznaniowych poza grobami, pomnikami i płytami nagrobkowymi,

13. pozostawiania na cmentarzu elementów zdemontowanych pomników, nagrobków i innych materiałów związanych z rozbiórką lub budową grobu,

14. prowadzenia działalności handlowej.

 

 

§ 4.

 

 

1. Odpady: zielone, znicze  i inne elementy związane z dekoracją mogił, należy gromadzić w wyznaczonym miejscu/kontenerze.

 

2. Zabrania się składowania w pojemnikach resztek ziemi i gruzu pochodzących z kopania grobów oraz materiałów i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych. Odpady powstałe podczas prac ziemnych i kamieniarskich powinny zostać zagospodarowane zgodnie z ustawą o odpadach przez ich wytwórcę, a Administrator ma prawo żądać od ich wytwórcy kart przekazania odpadów.

 

3. Usuwanie i kształtowanie elementów architektonicznych (nagrobki, płyty itp.) może nastąpić po uzyskaniu zgody Zarządcy.

 

 

§5.

 

 

1. Cmentarz podzielony jest na: sektory i rzędy zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza sporządzonym przez Administratora.

 

2. Otwarcie kolejnego sektora, bądź rzędu może nastąpić po wyczerpaniu miejsc w poprzednim sektorze, rzędzie.

 

3. Groby i inne miejsca pochówku winny być oznaczone z podaniem imienia i nazwiska oraz daty zgonu zmarłego.

 

4. Miejsce pochówku wskazuje zarządca w obecności dysponenta miejsca.

 

5. Na cmentarzu nie ma możliwości rezerwacji miejsca pod grób.

 

6. Usytuowanie grobu oraz jego wymiary muszą być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków.

 

Na cmentarzu urządza się:

 

1. groby ziemne:

 

a. pojedyncze lub pogłębione dwumiejscowe (w pionie), o wymiarach nie większych niż 2,0 m długości, 1,0 m szerokości i minimalnej głębokości 1,7 m, a w przypadku grobów dwumiejscowych o minimalnej głębokości 2,5 m,

b. groby rodzinne, w których trumny będą składane obok siebie na jednym poziomie,
o wymiarach nie większych niż 2,0 m długości, 2,0 m szerokości i minimalnej głębokości 1,7 m, a w przypadku dochowywania kolejnych zwłok w pionie minimalna głębokość musi wynosić 2,5 m,

c. dopuszcza się tworzenie zbiorowych grobów o wymiarach nie większych niż 2,0 m długości i szerokości stanowiącej wielokrotność szerokości, którą określa lit. b), jednak nie szerszą niż miejsce wyznaczone w planie zagospodarowania cmentarza,

d. pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami dziecka do lat 6,

o wymiarach nie większych niż 1,2 m długości, 0,6 m szerokości i minimalnej głębokości 1,7 m,

e. pojedyncze, w których składa się urnę, o wymiarach nie większych niż 0,5 m długości i szerokości oraz o minimalnej głębokości 0,7 m

 

2. groby murowane:

 

a.  pojedyncze lub dwumiejscowe (w pionie), o wymiarach nie większych niż 2,2 m długości, 1,0 m szerokości i minimalnej głębokości 1,0 m, a w przypadku grobów dwumiejscowych o minimalnej głębokości 1,8 m,

b. groby rodzinne, w których trumny będą składane obok siebie na jednym poziomie powinny mieć oddzielne dla każdej trumny komory, o wymiarach nie większych niż 2,2 m długości, 0,8 m szerokości i minimalnej głębokości 1,0 m,
a w przypadku dochowywania kolejnych zwłok w pionie minimalna głębokość musi wynosić 1,8 m. Komory powinny być od siebie oddzielone murem lub betonem zbrojonym o minimalnej grubości 0,06 m.

c. dopuszcza się tworzenie zbiorowych grobów o wymiarach nie większych niż 2,2 m długości i szerokości stanowiącej wielokrotność szerokości, którą określa lit. b), jednak nie szerszą niż miejsce wyznaczone w planie zagospodarowania cmentarza,

d. pojedyncze, w których składa się urnę, o wymiarach nie większych niż 0,5 m długości
i szerokości oraz o minimalnej głębokości 0,7 m,

e. wielournowe o wymiarach nie większych niż określone w lit. a),

f. dopuszcza się dochowanie urny z prochami do grobów określonych w lit. b). 

10. Bezwzględnie zabrania się ustawiania nagrobków i montażu płyt nagrobkowych przekraczających granice powierzchni grobu.

11. Odległości zachowane między grobami wynoszą 0,7m.

 

 

§ 6.  

 

 

1. Na terenie cmentarza zakazuje się bez zezwolenia Zarządcy:

a. wykonania prac kamieniarskich i budowlanych.

b. ustawiania ławek i płotów.

c. nasadzania drzew i krzewów.

d. umieszczania reklam i ogłoszeń.

e. wjazdu i poruszania się po alejkach cmentarza wszelkimi pojazdami

 

2. Na terenie cmentarza zakazuje się bez zezwolenia Administratora i Zarządcy przeprowadzania ceremonii pogrzebowych i ekshumacji.

 

 

§7 

 

 

1. Na terenie cmentarza zakazuje się wykonywania wszelkich prac budowlanych bez ich uprzedniego zgłoszenia do administratora cmentarza i uzyskania pisemnego zezwolenia na wykonywanie prac.

 

2. Wszelkie prace budowlane na terenie cmentarza mogą być wykonywane wyłącznie przez posiadacza lub dysponenta grobu albo upoważnione przez te osoby podmioty gospodarcze na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.

 

3. Zezwolenie na wykonywanie wszelkich prac wydaje się na jeden ściśle określony grób. W przypadku wykonywania prac jednocześnie przy kilku grobach wymagane jest uzyskanie odrębnych zezwoleń na każdy z nich.

 

4. Warunkiem wydania zezwolenia jest wniesienie opłaty u administratora cmentarza.

 

5. O przystąpieniu i zakończeniu prac należy poinformować administratora cmentarza.

 

 

§ 8.

 

 

1. Zagospodarowanie otoczenia grobów poprzez utwardzenie terenu wokół nagrobka wymaga zgody Zarządcy i nie może stanowić zagrożenia dla życia lub zdrowia osób odwiedzających cmentarz oraz powinno być wykonane w sposób umożliwiający swobodny spływ wód opadowych.

 

2. Poprzez utwardzenie otoczenia grobu nie nabywa się prawa do utwardzonego terenu.

 

 

§ 9.

 

 

1. W przypadku samowolnego zamontowania jakichkolwiek elementów małej architektury (np. ławek, płotków itp.) bądź nasadzenia drzew lub krzewów zarządca ma prawo domagać się ich usunięcia w ustalonym przez niego terminie na koszt dysponenta grobu.

 

2. Zdemontowane elementy zdeponowane w siedzibie Zarządcy mogą być odebrane przez osobę, która udokumentuje swoje prawo do rzeczy oraz uiści należność celem pokrycia kosztów demontażu i depozytu.

 

3. Zarządca przechowuje zdemontowane elementy przez okres sześciu miesięcy od dnia demontażu. Po tym okresie nieodebrane przedmioty uważać się będzie za porzucone w zamiarze wyzbycia się własności.

 

 

Rozdział 3.

 

Zasady wnoszenia i pobierania opłat

 

§ 10.

 

 

1. Dysponentem miejsca grzebalnego na cmentarzu jest osoba, która to prawo wykupiła.

 

2. Opłaty ponoszone na cmentarzu określa aktualna uchwała w sprawie wysokości i rodzajów opłat za korzystanie z cmentarza parafialnego i urządzeń cmentarnych w Suścu.

 

3. Opłaty cmentarne winny być uiszczane u zarządcy.

 

4. Opłaty/pokładne za miejsce pod grób pobierane są na okres 20 lat i uiszczane w Kancelarii Parafialnej. Przedłużenie okresu użytkowania grobu pobierane jest na okres 20 lat, po tym czasie należy ponownie wnieść stosowne opłaty związane z utrzymaniem cmentarza.

 

5. Obowiązek przedłużenia opłaty za użytkowanie grobu, związane z utrzymaniem cmentarza należy do dysponenta grobu; opłatę należy wnieść najpóźniej w terminie do sześciu miesięcy od daty wygaśnięcia poprzedniej opłaty do Kancelarii Parafialnej.

 

6. Dowodem użytkowania grobu jest dowód wpłaty wystawiony przez Administratora cmentarza, a w przypadku braku stosownego potwierdzenia zapis w księdze grobów o wniesieniu takiej opłaty. Brak jakiegokolwiek potwierdzenia wniesienia opłaty, świadczy o braku wniesienia takiej opłaty.

 

 

Rozdział 4.

 

Zasady prowadzenia uroczystości pogrzebowych oraz wykonywania robót budowlanych

 

§ 11.

 

 

1. Udostępnienie cmentarza do pogrzebu wymaga zgody Zarządcy i uiszczenia opłaty.

 

2. Podczas trwania ceremonii pogrzebowych obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia wszelkich prac w sąsiedztwie odbywającego się pogrzebu.

 

 

§ 12.

 

 

1. Dysponenci wykupionych miejsc pochówków i grobów mogą zlecać prace wybranym przez siebie wykonawcom.

 

2. Wykonawca, który zamierza wykonać jakiekolwiek prace budowlane i ziemne na terenie cmentarza zobowiązany jest uzyskać zezwolenie Zarządcy i uiścić stosowne opłaty.

 

3. W celu uzyskania zezwolenia na roboty budowlane należy:

 

            1. przedłożyć do akceptacji wymiary nagrobka lub grobowca,

             2. potwierdzić fakt znajomości niniejszego regulaminu,

             3. dokonać stosownej opłaty,

 

4. Zakres wykonywanych usług przez firmy pogrzebowe, kamieniarskie i inne na terenie cmentarza musi być zgodny z obowiązującymi przepisami i niniejszym regulaminem.

 

5. Zgodę na wykonywanie robót wydaje się każdorazowo na określony grób.

 

6. Zakres prac nie może wykraczać poza granice miejsca grzebalnego.

 

 

§ 13.

 

 

Dopuszcza się aby groby murowane były wykonywane przez Zarządcę cmentarza.

 

 

§ 14.

 

 

Zakończenie robót ziemnych, budowlanych lub kamieniarskich wymaga zgłoszenia do Zarządcy.

 

 

Rozdział 5.

 

Zasady likwidacji grobu

 

§ 15.

 

 

1. W przypadku nie przedłużenia opłaty/pokładnego na następne 20 lat przez zainteresowane osoby, groby mogą być zlikwidowane i ponownie wykorzystane do chowania zmarłych.

 

2. Likwidacja poprzedzona jest informacją umieszczoną na grobie na 6 miesięcy przed terminem likwidacji.

 

3. Dysponent grobu przeznaczonego do likwidacji może opłacić zaległe należności. W przypadku rezygnacji z powyższego uprawnienia, zobowiązany jest do usunięcia wszelkich elementów budowlanych nagrobka.

 

4. Jeżeli nie zostaną one usunięte w ciągu 12 miesięcy od daty umieszczenia informacji o przeznaczeniu grobu do likwidacji, zostaną usunięte przez Administratora.

 

 

 

Rozdział 6.

 

Postanowienia końcowe

 

§ 16.

 

 

Administrator i Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody na terenie cmentarza powstałe na skutek klęsk żywiołowych, aktów wandalizmu i kradzieży oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.

 

 

§ 17.

 

 

Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania cmentarza można kierować do Zarządcy bądź Administratora.

 

 

§ 18.

 

 

W sprawach nieregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków z 7 marca 2008r., przepisy Kodeksu cywilnego, oraz Kanony Kodeksu Prawa Kanonicznego, Instrukcja Komisji Episkopatu do spraw Sztuki Kościelnej o ochronie cmentarzy a także Instrukcja synodalna o cmentarzach grzebalnych.