Informacje

Regulamin Cmentarza Parafialnego

Parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w Sułowie

Cmentarz jest miejscem świętym przeznaczonym do chowania zmarłych. Celem umożliwienia oddawania należytej czci Zmarłym i zachowania powagi miejsca oraz dla zapewnienia porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego powierza się ten Cmentarz wraz z jego urządzeniami szczególnej trosce przebywających na jego terenie zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu.

Cmentarz jest otwarty codziennie w okresie od 1 kwietnia do 30 września od godziny 7.00 do godziny 20.00, w pozostałych miesiącach od godziny 7.00 do zmroku. W innych godzinach wolno przebywać na cmentarzu tylko w oktawie Wszystkich Świętych.

 

§ 1 Postanowienia ogólne, pojęcia

Dla potrzeb niniejszego Regulaminu poniższym pojęciom nadaje się następujące znaczenie:

1) miejsce grzebalne - miejsce wyznaczone na cmentarzu do pogrzebu i urządzenia grobu;

2) grób - miejsce grzebalne, w którym pochowano osobę zmarłą;

3) miejsce rezerwowe - miejsce grzebalne udostępnione dysponentowi za życia, do urządzenia grobu w przyszłości;

4) dysponent grobu - założyciel grobu - osoba, która jako pierwsza opłaciła miejsce grzebalne lub inna osoba uprawniona w świetle obowiązujących przepisów do podejmowania decyzji dotyczących grobu;

5) Zarządca cmentarza i administrator cmentarza- proboszcz lub/i osoba wyznaczona przez proboszcza po zasięgnięciu opinii Rady Parafialnej.

7) Na Cmentarzu parafialnym w Sułowie urządza się:

a) groby ziemne:

- pojedyncze zwykłe – przeznaczone do pochowania jednej trumny,

- pojedyncze pogłębione – przeznaczone do pochowania dwóch trumien ułożonych piętrowo,

- podwójne lub szersze – przeznaczone do pochowania dwóch lub więcej trumien ułożonych w poziomie;

b) groby murowane (grobowce):

- pojedyncze,

- podwójne lub szersze;

c) groby urnowe – przeznaczone do pochowania urn z prochami po kremacji:

- ziemne,

- murowane,

- nisze w kolumbariach (ścianach urnowych).

§ 2 Właściciel i zarząd cmentarza oraz zasady

1. Cmentarz jest własnością Parafii p.w. świętych Apostołów Piotra i Pawła w Sułowie.

2. Zarząd nad cmentarzem sprawuje proboszcz/administrator Parafii p.w. świętych Apostołów Piotra i Pawła w Sułowie oraz wyznaczona przez niego osoba do administracji cmentarza. Wyboru administratora dokonuje proboszcz parafii po zasięgnięciu opinii Rady Parafialnej.

3. Do kompetencji zarządzającego cmentarzem parafialnym należy:

- ustalanie miejsca pochówku,

- pobieranie opłat na rzecz parafii za miejsce pochówku oraz innych opłat przewidzianych Regulaminem,

- wykonywanie innych zadań zgodnych z ustawą o cmentarzach.

4. Na cmentarzu miejsca grzebalne udostępnia się na nowych kwaterach według przyjętego przez Zarządcę Cmentarza planu zagospodarowania i na starych w miarę ich odzyskiwania po grobach zlikwidowanych lub ekshumacjach.

5. Grób po ekshumacji przechodzi do dyspozycji Zarządcy Cmentarza.

6. Z Zarządcą Cmentarza można się kontaktować bezpośrednio w kancelarii parafialnej lub telefonicznie i przez pocztę elektroniczną.

7. Opłatę za miejsce pochówku na cmentarzu uiszcza się przy zgłoszeniu pochówku w Biurze Parafialnym.

§ 3 Warunki organizacji pogrzebów

1. Pochówków można dokonywać w godzinach od 9.00 do 16.00 (w okresie od listopada do marca do 15.00).

2. Cmentarz jest cmentarzem parafialnym, przeznaczonym dla zmarłych przynależących do parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w Sułowie oraz dla innych zmarłych po uzgodnieniu z Zarządcą Cmentarza.

2. W celu uzyskania zgody na przyjęcie zwłok lub szczątków do pochowania na cmentarzu wymagane jest złożenie niezbędnych do tego celu dokumentów określonych przepisami prawa.

3. Osoba lub podmiot zajmujący się organizacją pogrzebu na zlecenie osoby uprawnionej do pochowania, zobowiązane są do przedłożenia pisemnego upoważnienia od osoby uprawionej do pochowania określonej w art.10 ust.1 ustawy z dn. 31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.

4. Udostępnienie cmentarza do pogrzebu w godzinach i dniach innych niż wymienione wymaga zgody zarządu cmentarza.

5. Zarządca cmentarza jest upoważniony do żądania udokumentowania skróconym odpisem aktu stanu cywilnego, dowodem osobistym lub innymi wiarygodnymi dokumentami stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa w zakresie niezbędnym do ustalenia uprawnień do pochowania zwłok, a także żądać stosownych oświadczeń złożonych w jego obecności.

6. W przypadku niedostarczenia przez organizatora pogrzebu dokumentów wymaganych do pochowania zwłok lub szczątków, kierownik cmentarza może wstrzymać ceremonię pogrzebową lub w szczególnych przypadkach ustalić z organizatorem pogrzebu termin na ich dostarczenie.

§ 4 Postanowienia porządkowe

2. Na cmentarzu zabrania się:

- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,

- wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy,

- zanieczyszczania terenu wokół grobów, niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych,

- samowolnego sadzenia i usuwania drzew oraz ustawiania ławek i innych elementów ozdobnych bez zgody Zarządcy,

- wprowadzania zwierząt, z wyjątkiem prawa osób niepełnosprawnych do wstępu do obiektów użyteczności publicznej z psem asystującym;

- prowadzenia akwizycji, umieszczania reklam i rozkładania wizytówek,

- zabierania wszelkiego rodzaju roślin, kwiatów naturalnych i sztucznych, wiązanek i zniczy z

cudzych grobów,

- samowolnego wykonywania prac budowlanych i kamieniarskich.

- przebywania w stanie nietrzeźwym, spożywania napojów alkoholowych i środków

odurzających, palenia papierosów.

3. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.

4. Opiekunowie grobów powinni zadbać o porządek na grobach i miejscach przyległych.

5. Zarządca Cmentarza Parafialnego nie wykonuje usługi koszenia chwastów i trawy pomiędzy grobami.

6. Zarządca Cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także za szkody wynikające z zaniedbania lub zaniechania.

7. Z uwagi na konfigurację terenu i drzewostan przebywanie na Cmentarzu w czasie występowania takich zjawisk atmosferycznych, jak: wichura, gołoledź, śnieżyce itp. jest zabronione.

8. Dysponenci miejsc grzebalnych/grobów oraz osoby przebywające na terenie Cmentarza zobowiązane są do stosowania się do zaleceń i informacji Zarządcy Cmentarza umieszczanych na grobach i tablicach informacyjnych na cmentarzu.

9. Likwidacja grobu będzie poprzedzona informacją na grobie i tablicy informacyjnej co najmniej 9 miesięcy przed terminem likwidacji.

10. Miejsca rezerwowe powstałe od grudnia 2024 (zarówno zabudowane jak i niezabudowane) oznakowuje Zarządca Cmentarza.

11. Dysponent grobu zobowiązany jest powiadomić zarząd cmentarza o zamiarze postawienia nagrobka i przedstawić jego projekt. ( projekt zawiera ogólny wygląd, wymiary zewnętrzne oraz napisy). Postawienie nagrobka może nastąpić tylko po uprzedniej akceptacji jego projektu przez Zarządcę Cmentarza. Wymaga się, by osoba mająca zamiar postawienia nagrobka lub dokonywania na nim zmian była dysponentem grobu lub miała jej pisemną zgodą osoby sprawującej opiekę nad mogiłą.

Wszelkie prace budowlane mogą być wykonywane wyłącznie przez posiadacza lub dysponenta grobu albo upoważnione przez te osoby podmioty gospodarcze na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy. Dysponent grobu podejmujący się prac budowlanych powinien mieć do tego uprawnienia.

12. Grób powinien być czytelnie oznakowany, posiadać umieszczoną w widocznym miejscu informację z imieniem i nazwiskiem osoby zmarłej i datą zgonu. Ewidencję grobów i dysponentów prowadzi Zarządca Cmentarza.

§ 5. Opłaty

1. Na cmentarzu obowiązują opłaty:

a. za miejsce pod grób ziemny,

b. za miejsce pod grób murowany,

c. za miejsce rezerwowane pod grób ziemny,

d. za przedłużenie okresu użytkowania grobu ziemnego i miejsca rezerwowego,

e. eksploatacyjna dla grobów murowanych (na pokrycie kosztów utrzymania czystości i porządku na cmentarzu),

f. za zezwolenie na wykonanie wszelkich prac budowlanych.

2. Wysokość opłat za korzystanie z cmentarza przyjęta przez Radę Parafialną jest dostępna w kancelarii parafialnej.

3. Opłaty za miejsce pod grób ziemny za miejsce rezerwowane oraz za przedłużenie użytkowania grobu ziemnego i miejsca rezerwowanego pobierane są na okres 20 lat. Po tym czasie bez wezwania należy wnieść ponownie stosowne opłaty.

4. W przypadku nie przedłużenia na następne 20 lat opłaty za miejsce rezerwowane, rezerwacja, wygasa automatycznie w dniu upływu 20 lat od daty wniesienia opłaty; jednak miejsce jest zachowane przez kolejny rok. Po tym terminie miejsce pozostaje w dyspozycji Zarządcy Cmentarza.

6. Gdy przed upływem 20 lat od uiszczenia opłaty dokonana zostanie ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich, miejsce pod grób ziemny pozostaje do dyspozycji zarządu cmentarza. Dotychczasowemu dysponentowi miejsca zostanie zwrócona część wniesionej opłaty za miejsce pod grób w wysokości proporcjonalnej do okresu niewykorzystanego czasu za miejsce pod grób ziemny.

7. Opłata za miejsce pobierana jest po raz pierwszy za okres 20 lat, po raz kolejny raz po upływie tego okresu 20 lat i może być naliczana za okresy od 2 lat do 20 proporocjonalnie do długości okresu. Jest to tak zwana opłata esploatacyjna, na która ma pokryć koszty wywożenia śmieci.

8. W przypadku dochowania do istniejącego grobu ziemnego lub miejsca rezerwowanego lub grobu murowanego pobiera się uzupełniającą opłatę jak za miejsce pod grób ziemny.

9. Uzyskanie zezwolenia i wniesienie opłat za zezwolenie nie jest wymagane przy wykonaniu drobnych prac polegających na zdjęciu i osadzenie akcesoriów, wykuciu liter, uzupełnieniu spoin itp.

§ 6. Dyspozycja miejscami w grobach

1. Do dysponowania wolnym miejscem w grobie ziemnym lub murowanym przeznaczonym do pochowania więcej niż jednej osoby uprawnieni są dysponenci grobu oraz członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie według kolejności przewidzianej przez prawo. Bez zgody dysponenta nie można pochować do danego grobu innej osoby zmarłej, prowadzić prac remontowych, a także przeprowadzać ekshumacji.

2. Groby ziemne, murowane i miejsca rezerwowane pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego. Zakup miejsca rezerwowanego pod grób dokonuje się wyłącznie celem utworzenia grobu rodzinnego.

3. Nie zezwala się na murowanie ścian w grobie ziemnym, a tym samym przekształcanie grobu ziemnego w grób murowany.

4. Wszelkie prace budowlane mogą być wykonywane wyłącznie przez posiadacza lub dysponenta grobu albo upoważnione przez te osoby podmioty gospodarcze na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.

§ 7. Postanowienia końcowe

W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. z późn. zm. – Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284), a także przepisów Archidiecezji Wrocławskiej.

 

Regulamin zatwierdził:

Zarządca Cmentarza