Informacje

 

REGULAMIN CMENTARZA

 


REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO
Parafii Rzymskokatolickiej pw. Matki Bożej Częstochowskiej
w Kamieniu

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

Teren cmentarza wraz z infrastrukturą jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Kamieniu, 36-053 Kamień, ul. Podlesie 230.

Osoby dysponujące grobem są właścicielami nagrobków.

 

§ 2

Cmentarz ma charakter wyznaniowy i sakralny. Jest miejscem wiecznego spoczynku zmarłych i miejscem modlitwy. Jest otoczony religijną czcią i szacunkiem oraz szczególną troską.

 

§ 3

Zarządcą cmentarza jest Proboszcz, który czuwa nad przestrzeganiem regulaminu cmentarza, zasad dotyczących sakralnego charakteru miejsca, bezpieczeństwa i przyjętego planu zagospodarowania. Wykonuje on swoje zadania przy wsparciu Rady Parafialnej.

 

§ 4

W imieniu Zarządcy Cmentarza w zakresie określonym odrębnym porozumieniem cmentarzem zarządza Gospodarz Cmentarza.

 

POSTANOWIENIA PORZĄDKOWE

 

§ 5

Cmentarz jest otwarty codziennie od świtu do zmierzchu.  

 

§ 6

Na terenie cmentarza zabrania się:

  1. przebywania na jego terenie od zmierzchu do świtu;
  2. wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zezwolenia Zarządcy Cmentarza lub Gospodarza Cmentarza (nie dotyczy pojazdów służb interwencyjnych);
  3. wjazdu pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się poruszanie pieszo z rowerem);
  4. wprowadzania zwierząt;
  5. zakłócania ciszy;
  6. palenia tytoniu, spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających, a także przebywania na jego terenie w stanie nietrzeźwości lub odurzenia;
  7. niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
  8. palenia śmieci lub zaśmiecania terenu cmentarza;
  9. ustawiania ławek, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się ciągami komunikacyjnymi;
  10. zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego
    (max. 0,25 m);
  11. samowolnego wykonywania prac budowlanych i przesuwania nagrobków;
  12. samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów;
  13. prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej;
  14. prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze reklamowym i marketingowym bez zezwolenia Zarządcy Cmentarza;
  15. uprawiania żebractwa;
  16. organizowania ceremonii pogrzebowych o charakterze innym niż katolicki (np. pogrzeb świecki), chyba że odpowiednia zgoda zostanie wydana przez Zarządcę Cmentarza.
  17. dokonywania innych czynności, które sprzeciwiają się świętości i powadze miejsca.

 

§ 7

1. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie, jak również w jego otoczeniu oraz usuwanie śmieci spoczywa na właścicielu grobu.

2. Woda z ujęć na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych.

 

§ 8

Zarządca Cmentarza oraz Gospodarz Cmentarza nie odpowiadają za szkody wynikające z kradzieży, dewastacji nagrobka, zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych, itp. Od następstw tych zdarzeń i zjawisk właściciel grobu może wykpić sobie odrębne ubezpieczenie u dowolnego ubezpieczyciela, który takie ubezpieczenie oferuje.

 

CEREMONIE POGRZEBOWE I GROBY

 

§ 9

Osoba odpowiedzialna za pochowanie zwłok sprawy związane z ustaleniem daty i godziny pogrzebu, posługą religijną oraz dopełnieniem formalności związanych z wpisem do księgi zmarłych załatwia wyłącznie w Kancelarii Parafialnej przedkładając Kartę Zgonu oraz Akt Zgonu wydany przez Urząd Stanu Cywilnego. Należy także ustalić właściciela grobu. Pozostałe czynności w imieniu Zarządcy Cmentarza realizuje Gospodarz Cmentarza.

 

§ 10

W porozumieniu z Gospodarzem Cmentarza osoba odpowiedzialna za pochowanie zwłok zleca wykonanie usługi pogrzebowej. Dokonując tej czynności strony winny określić rodzaj grobu, jego położenie oraz ustalić koszty.

 

§ 11

Każdy grób powinien mieć swojego właściciela.

 

§ 12

Po dokonaniu czynności o których mowa w § 9 i § 10 dane osoby zmarłej, rodzaj grobu i jego położenie oraz dane właściciela grobu Zarządca Cmentarza odnotowuje w księdze cmentarnej.

 

§ 13

Prace związane z kopaniem grobów realizuje Gospodarz Cmentarza.

 

§ 14

Właściciel grobu przyjmuje do wiadomości, że kształt nagrobków, pomników lub grobowców, umieszczone na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza, jest zobowiązany do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka oraz bezpośredniego jego obejścia.

 

§ 15

Podczas ceremonii pogrzebowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 27 września 2021 r. - §6, pkt. 2 obowiązuje zakaz otwierania trumny.

 

§ 16

Właściciel grobu jak również wykonawcy opaski grobu ziemnego, pomnika lub grobowca przyjmują do wiadomości, że wymiary poszczególnych rodzajów grobów oraz sposób ich wykonania i zabezpieczenia określają normy prawa państwowego oraz, że odległość między grobami nie może być mniejsza niż 0,5 m;

 

§ 17

Zmiana właściciela grobu (także na skutek śmierci dotychczasowego właściciela) winna dokonać się w Kancelarii Parafialnej ze wskazaniem danych nowego właściciela. Czynność ta powinna zostać dopełniona jak najszybciej. 

 

§ 18

W przypadku grobu wielomiejscowego właściciel grobu lub najbliższa rodzina decyduje o osobach, które mogą w takim grobie być jeszcze pochowane.

 

ZAGOSPODAROWANIE CMENTARZA I PROWADZENIE NA NIM PRAC

 

§ 19

Wykonywanie jakichkolwiek prac na cmentarzu, zarówno osobiście, jak i na podstawie zlecenia, jest dopuszczalne wyłącznie w porozumieniu z Gospodarzem Cmentarza.

 

§ 20

1. Prace budowlane i renowacyjne  mogą odbywać się wyłącznie w dni robocze (od poniedziałku do soboty) w godzinach otwarcia cmentarza.

2. Wykonywanie prac budowlanych i porządkowych nie może zakłócać powagi miejsca oraz kolidować z ceremoniami pogrzebowymi.

3. Wykonawca prac budowlanych odpowiada zarówno materialnie jak i prawnie za wyrządzone przez siebie szkody, jak i za szkody spowodowane przez jego pracowników oraz inne osoby, którym zlecił prace na cmentarzu.

4. Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej bezpośrednio na alejkach cmentarnych lub poza nimi bez należytego zabezpieczenia folią lub plandeką.

5. Ziemia, gruz oraz inne odpady budowlane muszą być usunięte przez wykonującego pracę i na jego koszt.

6. Wszyscy wykonujący jakiekolwiek prace na cmentarzu zobowiązani są do pozostawienia porządku i czystości po zakończonych pracach.  

 

§ 21

Zarządca Cmentarza posiada prawo do stałego lub czasowego zakazu działalności na cmentarzu wykonawcy, który nie przestrzega niniejszego Regulaminu oraz obowiązujących norm.

 

DOKONYWANIE EKSHUMACJI I PONOWNYCH POCHÓWKÓW

 

§ 22

Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich oraz ponowny pochówek dokonuje się na wniosek osób uprawnionych i odbywa się wyłącznie na podstawie odrębnych przepisów prawa. Należy przy tym zachować przepisy i zarządzenia wydane przez odpowiednie organy władzy państwowej oraz posiadać konieczne zezwolenia.  

 

OPŁATY CMENTARNE

 

§ 23

Zarządca  Cmentarza nie pobiera opłat związanych z prawem do dysponowania grobem np. na okres 20 lat.

 

§ 24

1. Koszty wykonywanych prac inwestycyjnych na cmentarzu pokrywane są ze składek parafian i z kasy parafialnej.

2. Osoby będące właścicielami grobów, a także osoby, które wyrażają wolę co do przyszłości, aby ich doczesne szczątki spoczęły na tym cmentarzu zobowiązane są do partycypowania w kosztach utrzymania cmentarza.

3. Zarządca Cmentarza nie ustala cen za usługi pogrzebowe.

 

PRZEPISY KOŃCOWE

 

§ 25

 1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności:

* Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.),

* Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284)

* Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 27 września 2021 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.

2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem należy zwracać się do Zarządcy Cmentarza w godzinach pracy Kancelarii Parafialnej.

3. Treść niniejszego Regulaminu dostępna jest w Kancelarii Parafialnej, u Gospodarza Cmentarza, przy wejściu na cmentarz oraz na stronie internetowej Parafii.

 

Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r.

Regulamin zatwierdziła Rada Parafialna dnia 2 marca 2025 r.

 

Zarządca Cmentarza:

ks. Michał Polański
(podpis Proboszcza)

 

Przedstawiciele Rady Parafialnej:                               

  1. Woś Edward
  2. Piróg Andrzej
  3. Rodzeń Józef  
  4. Łach Józef
  5. Malec Edward
  6. Kida Stanisław
  7. Kopeć Stanisław
  8. Guz Józef
  9. Guz Krzysztof
  10. Kołodziej Bronisław
  11. Sądej Halina
  12. Kołodziej Jan
  13. Story Mieczysław