Załącznik do uchwały Nr V/40/2011
Rady Gminy Budry
z dnia 31 marca 2011 r.
Regulamin Cmentarza Komunalnego w Budrach
§ 1
Cmentarz Komunalny w Budrach, zwany dalej cmentarzem stanowi własność Gminy Budry.
§ 2
Administrowanie cmentarzem powierza się Urzędowi Gminy w Budrach zwanym w dalszej części regulaminu Administratorem. Pełna nazwa Administratora z podaniem dokładnego adresu jego siedziby oraz godzin pracy i przyjmowania interesantów podana zostanie do publicznej wiadomości na tablicy informacyjnej cmentarza.
§ 3
1. Pochówki na cmentarzu mogą odbywać się codziennie w godz. 700 -1800 . W wyjątkowych wypadkach w uzgodnieniu z Administratorem czas dokonywania pochówków może ulec zmianie.
2. Cmentarz komunalny otwarty jest w godzinach:
- w okresie wiosenno – letnim od 600 do 1800
- w okresie jesienno – zimowym od 700 do 1500
§ 4
Podstawą do pochowania zwłok na cmentarzu jest karta zgonu, którą dostarcza Administratorowi organizator pogrzebu.
§ 5
Prawo do miejsca pochówku posiada osoba po ówczesnym wniesieniu opłaty. Upoważnia się Wójta do określenia wysokości opłat za korzystanie z cmentarza. Opłaty za korzystanie z cmentarza pobiera Administrator. Ustala się następujące opłaty za:
- Miejsce grzebalne dla dorosłych na okres 20 lat.
- Ponowienie miejsca grzebalnego dla dorosłych na okres kolejnych 20 lat.
- Miejsce grzebalne dla dzieci na okres 20 lat.
- Ponowienie miejsca grzebalnego dla dzieci na okres kolejnych 20 lat.
- Rezerwacja 1 kwatery i każdej następnej na okres 20 lat.
- Miejsce na grobowiec na okres 20 lat.
- Ponowienie miejsca na grobowiec na okres kolejnych 20 lat
- Zezwolenie na budowę pomników, nagrobków, grobów murowanych.
- Postawienie tablicy reklamowej firmy oferującej usługi pogrzebowe.
§ 6
Administrator zobowiązany jest do:
1) wskazania miejsca pochówku na cmentarzu,
2) dokonywania na wniosek osób zainteresowanych rezerwacji miejsc na cmentarzu i prowadzenia właściwej w tej sprawie dokumentacji.
§ 7
Administrator jest ponadto odpowiedzialny za:
1) bieżące utrzymanie cmentarza (wywóz śmieci, utrzymanie porządku w alejach, utrzymanie terenów zielonych, zapewnienie ciągłego dopływu wody do punktów czerpalnych na cmentarzu),
2) sprzątanie alejek cmentarza ( nie dotyczy przestrzeni między grobami oraz zarezerwowanych miejsc),
3) prawidłowe chowanie zmarłych,
4) prowadzenie ksiąg cmentarnych,
5) wydawanie zezwoleń na ustawianie pomników, nagrobków i budowę grobowców na cmentarzu
6) wydawanie zezwoleń na ustawianie tablicy reklamowej firmy oferującej usługi pogrzebowe.
§ 8
Za czynności wymienione w § 5 oraz § 7 ust. 5 i 6, Administrator pobiera opłaty w wysokości określonej w obowiązującym cenniku.
§ 9
Wszystkie miejsca zarezerwowane muszą być oznaczone tabliczką z napisem „Rezerwacja” lub „R”. Oznakowanie miejsca zarezerwowanego jest obowiązkiem osoby, która dokonała rezerwacji miejsca.
§ 10
Osobom przebywającym na cmentarzu nie wolno:
1) wprowadzać na cmentarz psów i innych zwierząt domowych,
2) samowolnie nasadzać lub usuwać krzewy i drzewa,
3) niszczyć mienia cmentarnego,
4) wyrzucać śmieci poza miejsca do tego przeznaczone,
5) przebywać w stanie nietrzeźwym oraz spożywać alkohol,
6) ustawiać ławki utrudniające komunikację pieszych między grobami bez zgody Administratora.
§ 11
Dzieci w wieku przedszkolnym mogą przebywać na cmentarzu wyłącznie pod opieką osób dorosłych.
§ 12
Utrzymanie grobów oraz powierzchni pozostającej w ich bezpośrednim sąsiedztwie, a także utrzymanie i oznakowanie zarezerwowanych pół grzebalnych w należytym porządku, należy odpowiednio do osoby uprawnionej do pochowania zwłok lub osoby, która dokonała rezerwacji miejsca.
§ 13
Miejsce pochówku po ekshumacji związanej z przeniesieniem zwłok w inne miejsce spoczynku pozostaje do dyspozycji Administratora cmentarza.
§ 14
Groby – w tym numerowane – oraz miejsca zarezerwowane pod te groby nie mogą być przedmiotem obrotu wtórnego.
§ 15
Dysponenci miejsc grzebalnych mogą wykonywać prace kamieniarskie we własnym zakresie lub zlecać je wybranym przez siebie wykonawcom. Osoba zlecająca prace kamieniarskie jest zobowiązana do uzyskania pisemnej zgody Administratora i wniesienie opłaty określonej w obowiązującym cenniku opłat.
§ 16
Zezwolenie na prace kamieniarskie wydaje Administrator każdorazowo na jeden ściśle określony grób. W przypadku prac przy kilku grobach wymagane jest odrębne zezwolenie na każdy z nich.
§ 17
Zezwolenie na prace kamieniarskie wydaje się wyłącznie na te groby, za które wniesiona została opłata za rezerwację miejsca. Wzór zezwolenia można pobrać w Urzędzie Gminy w pokoju nr 3.
§ 18
Zezwolenie na prace kamieniarskie wydaje się wyłącznie na te groby, za które wniesiona została opłata 20-letnia.
§ 19
Opłata za wydanie zezwolenie na budowę pomników, nagrobków czy grobów murowanych jest opłatą jednorazową. Nie pobiera się dodatkowych opłat w przypadku, gdy następuje zmiana wybudowanego pomnika, nagrobka, czy grobu murowanego pod warunkiem, że jego wybudowanie nastąpiło na podstawie uzyskanego wcześniej zezwolenia i wniesienia stosownej opłaty.
§ 20
Po zakończeniu robót wykonawca jest zobowiązany do uprzątnięcia terenu i wywozu wszystkich materiałów i gruzu pozostałych po robotach, a także naprawienia wszelkich powstałych w wyniku prac szkód.
§ 21
Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakość, koszty, terminy wykonywania, gwarancję i inne parametry robót, które powinny być przedmiotem umowy między dysponentem pola grzebalnego lub grobu.
§ 22
Na teren cmentarza obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów poza pojazdami do przewozu zwłok, pojazdami inwalidzkimi, pojazdami Administratora oraz innym (firmy kamieniarskie, zakład usług komunalnych), które otrzymały jednorazową zgodę Administratora. Klucz od bramy wjazdowej posiada Administrator (dostępny w godz. 700 – 1500 ).
§ 23
Na cmentarzu nie wolno prowadzić działalności gospodarczej.
§ 24
Bez zgody Administratora oraz bez wniesienia opłaty nie wolno umieszczać na terenie oraz w obrębie i na ogrodzeniu cmentarza żadnych tablic informacyjnych i reklamowych.
§ 25
Za bieżące utrzymanie cmentarza oraz porządek na nim odpowiada Administrator.
§ 26
Ubezpieczenie pomnika, nagrobku czy grobowca od kradzieży, dewastacji, uszkodzeń spowodowanych przez osoby trzecie oraz czynniki atmosferyczne, należy do osoby, która posiada prawo do miejsca grzebalnego na cmentarzu zgodnie z § 5 niniejszego regulaminu.
§ 27
W przypadku naruszenia regulaminu administrator ma prawo do występowania o nałożenie sankcji prawnych i administracyjnych.
§ 28
Administrator wykonuje swoje obowiązki zgodnie z zapisami ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.).
Zarządzenie nr 92/2024
Wójta Gminy Budry
z dnia 16 grudnia 2024 r.
w sprawie opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w Budrach.
Na podstawie art. 30 ust. 2, pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 roku poz. 1465 ze zm.) art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.) oraz art. 4 ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się następujące opłaty brutto za korzystanie z cmentarza komunalnego w Budrach:
- Miejsce grzebalne dla dorosłych na okres 20 lat – 300 zł;
- Rezerwacja miejsca grzebalnego na 20 lat – 400 zł;
- Przedłużenie rezerwacji miejsca grzebalnego na kolejne 20 lat – 300 zł;
- Miejsce grzebalne dla dzieci na okres 20 lat – 150 zł;
- Miejsce na grobowiec na okres 20 lat – 500 zł;
- Przedłużenie miejsca na grobowiec na okres kolejnych 20 lat – 500 zł;
- Zezwolenie na budowę pomnika, nagrobka, grobu murowanego – 250 zł;
- Powtórne chowanie zwłok do istniejącego grobu po 20 latach – 150 zł;
- Zezwolenie na każdorazowy wjazd na cmentarz – 50 zł;
- Czynności po ekshumacyjne – 150 zł.
§ 2.
Ustala się wysokość opłat za postawienie w obrębie cmentarza tablicy reklamowej firmy oferującej usługi pogrzebowe w wysokości: - 500 zł brutto w skali roku.
§ 3.
Traci moc Zarządzenie Wójta Gminy Budry nr 29/2011 z dnia: 23 maja 2011 roku w sprawie opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w Budrach.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01.01. 2025 roku.
Zarządzenie Nr 94/2024
Wójta Gminy Budry
z dnia 16 grudnia 2024 roku
w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z Domu Pożegnań w Budrach.
Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 679) oraz uchwały Nr LVII/363/2023 Rady Gminy Budry z dnia 31 sierpnia 2023 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z Domu Pogrzebowego w Budrach (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2023 r., poz. 4661), zarządzam, co następuje:
§1. Ustala się wysokość opłaty za udostępnianie:
- domu pogrzebowego w wysokości 250 zł brutto za pierwszą rozpoczętą dobę (czas liczony od godziny przyjęcia zwłok);
- domu pogrzebowego w wysokości 150 zł brutto za każdą kolejną rozpoczętą dobę;
- wyłącznie chłodni w wysokości 100 zł brutto za każdą rozpoczętą dobę (czas liczony od godziny przyjęcia zwłok).
§2. Traci moc Zarządzenie Nr 63/2023 Wójta Gminy Budry z dnia 16 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z Domu Pożegnań w Budrach.
§3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.